marilah kita berbaik sangka dalam kehidupan harian kita

Manusia hari ini suka bersangka-sangka
Ada yang sangka baik
Ada yang sangka buruk
Orang yang beribadah disangka riak
Orang yang rileks disangka malas
Orang yang makan banyak di sangka pelahap
Orang yang makan sikit disangka menunjuk
Orang yang baik disangka buruk
Orang yang buruk disangka mulia
Orang yang senyum disangka mengejek
Orang yang masam disangka merajuk
Orang yang bermuzakarah disangka mengumpat
Orang yang diam disangka menyendiri
Manalah tahu
Orang yang diam itu berzikir kepada Allah
Orang yang senyum itu kerana bersedekah
Orang yang masam itu kerana mengenang dosa

Jauhilah sikap suka bersangka-sangka
Kerana ia bakal memusnahkan ukhwah
Seperti musnahnya kayu dimakan api




Wednesday, May 20, 2009

stpm 2007

Pelajar ni kalau jawap soalan malas betul nak buat jalan kerja. careless pulak tu..kekadang rasa geram dah ajar banyak kali pun tak mahu berubah langsung....tolongla buat latihan rajin sikit..kemaskini nota. Nak jawab soalan tu biarla nampak cerdik sikit.


i) 200,000 + 26,500 – 15,200 = 211,300 1.5M
ii) 211,000(of) +(4*3*1500) = 229,300 2.0 M
iii) (4*3*1500) (of) +15600+3500+(3*1000)+3200=43300 2.5M
iv)(i)+(iii) /ii +o/h /bhn+buruh+o/h = 254600 1.0M
v) 435,200 – (iv) = 180600 1.0M

b) Membuat perancangan, mengawal kos operasi dan membuat keputusan berhubung dengan penetapan harga perkhidmatan/penilaian prestasi, pilihan bahan, pengambilan pekerja, membuat keputusan dan lain-lain.

(mana-mana dua dengan huraian:2 markah)

c)
(i) mengunakan dokumen untuk merekod maklumat mengenai kerja, bahan dan kos yang dicaj. (Pendokmenan) Pekerja perlu menyatakan semua bahan dan kerja yang dibuat secara jujur.

(ii) Mengarahkan kerani mengawal stok bahan supaya bahan yang diguna dan direkod. (Sekatan fizikal) Pekerja tidak boleh mengambil bahan untuk sesuatu kerja tanpa merekodnya pada dokumen.

(iii)Kerani menulis harga bahan dan upah yang dicaj kepada pelanggan. (Pengasingan tugas) Harga yang di caj kepada pelanggan lebih tepat dan adil. Tidak terlebih atau terurang caj.

(Bagi setiap jawapan, cadangan langkah, huraian tatacara dan unsur kawalan penjelasan bagaimana kawalan dalaman diperbaiki dengan langkah tersebut, masing-masing 1 markah. (Jumlah = 9M)

d)
Bil Kebaikan
1 Pengurusan bahan meningkat
2 Penyimpanan rekod bertambah baik
3 Pengurusan data lebih mudah
4. Kos pengurusan maklumat menurun
5. Ketepatan maklumat meningkat
6 Nama baik syarikat meningkat

No comments:

Related Posts with Thumbnails